Problemen met een specifiek vak? Neem bijles!

Geschreven door Stefan op . Geplaatst in Overig

bijles-vak-specifiekSoms kan één vak de boosdoener zijn van slechte schoolprestaties. Als dit vak bijvoorbeeld een verplicht schoolvak is, of een verplicht vak voor de vervolgopleiding die een leerling wil gaan doen, kan een slecht cijfer voor echte problemen zorgen. Bijles kan zeer effectief helpen dit probleem op te lossen.

Een bijlesdocent legt het net even anders uit

Alleen al het effectief bezig zijn met één bepaald vak voor bijvoorbeeld een vol bijlesuur, is goed voor de ontwikkeling. Een bijlesdocent kan de stof eens op een andere manier uitleggen dan de dagelijkse docent, waardoor een leerling het misschien wel begrijpt of interessant vindt. Interesse is al een groot deel van de oplossing, iets dat je interesseert is eenvoudiger te onthouden.

Persoonlijke benadering

Bijles moet wel op het juiste niveau gegeven worden en volgens de behoeften van de leerling. Het is slim om daarover vooraf afspraken te maken. Een bijlesdocent heeft zich vaak gespecialiseerd in een bepaald vak en benadert de leerling op een persoonlijke manier. Door één op één met een leerling te werken, wordt de aandacht op een andere manier vastgehouden dan in de reguliere klas. Als een leerling vragen heeft, kan hij ze direct stellen en krijgt hij ook direct antwoord. Klassikaal gaat de les, voor leerlingen die iets niet meteen begrijpen, veel te snel. Een bijlesdocent kan dit rechttrekken door een onderwerp uit te diepen.

Problemen aanpakken

Vaak is de manier van leren ook de boosdoener bij slechte cijfers. Een bijlesdocent leert de leerling een betere manier van leren aan, waardoor een achterstand eventueel nog ingehaald kan worden. Door individuele aandacht wordt de lesstof op een andere manier behandeld, waardoor een leerling het wel begrijpt. Door andere manieren van leren bij te brengen, is het mogelijk dat de lesstof beter blijft hangen en problemen aangepakt worden.

Achter de feiten aan lopen

Als een leerling weer ‘bij’ is, zal hij de lesstof in de reguliere les ook weer beter begrijpen. Vastlopen op één bepaald probleem betekent namelijk dat de rest van de lesstof ook niet meer goed blijft hangen. Niets is vervelender voor een leerling dan het gevoel te hebben altijd achter de feiten aan te lopen. Een proefwerk maken, terwijl er niets van de lesstof te onthouden is omdat het niet begrepen wordt, is dan ook onmogelijk met een goed resultaat af te sluiten. Samen met een bijlesleraar wordt het probleem snel en effectief aangepakt. Mocht het nodig zijn, kan bijles ook structureel gegeven worden, om het bij te houden, en om extra tijd aan het betreffende vak te besteden.
Deel nu 🙂 Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterBuffer this page